מאמר דעה: להיות רגועים בעבודה או: לופ של עצבים

לעבוד תחת השפעה

מי לא מכיר את הרגעים האלו בחיים? אותם רגעים בהם מישהו או משהו מצליח להוציא אותנו מהפוקוס ומתחושת הביטחון. אותם רגעים בהם אנו מרגישים נסערים או עצבניים. ברגעים שכאלו, תעשו לעצמכם טובה ואל תיקחו החלטות חשובות בעבודה.
אחת הטעויות הגדולות של אנשי עסקים היא לקיחת החלטות תחת לחץ, מה שמוביל אל שיקול לא מחושב המונע מרגשות, וכתוצאה מכך נכווים.

על מנגנון הרגש

מנגנון הרגש שלנו הוא האחראי המרכזי לבעיה. למעשה, אנחנו כמעט ולא מודעים למצב המנטלי המשפיע עלינו באותו הרגע. דוגמא הממחישה את העניין היא ניסוי מפורסם משנת 1974 בו נתנו לשתי קבוצות של גברים לחצות נהר בשני גשרים – האחד רעוע ומתנדנד והשני חזק ויציב, כאשר בסוף הגשר מחכה להם אישה יפה. מתוצאות הניסוי עלה כי אלו מהקבוצה שחצתה בעזרת הגשר המפחיד יותר פיתחו רגשות כלפי אותה אישה, עקב שילוב ההתרחשויות הסמוכות. למעשה, המנגנון הרציונלי התבלבל בשיוך הרגש למאורע לכן אותם הגברים חשבו שמדובר במעין "התאהבות", או שהמוח זכר רגש עז כלפיי אותו אדם, בהקשר למאורע. התופעה הזו נקראת בפסיכולוגיה   Misattribution of arousal.

אנשי עסקים ופוליטיקאים רבים ידועים בכך שהם אינם מקבלים החלטות ברגע. דוגמה לכך היא אברהם לינקולן (הנשיא ה-16 של ארה"ב) שהיה נוהג לכתוב את מה שהוא רצה לומר לאדם מסוים ולאחר מכן להשליך את המכתב ולכתוב אותו מחדש (לעיתים ביום למחרת). מקרה דומה היה בצבא הגרמני בו נהגו לבקש מחיילים שרצו להתלונן נגד מפקדיהם להגיש את התלונה שלהם רק ביום למחרת (אחרי שהם ישנים על זה לילה).

הדגש החשוב והמרכזי במאמר זה הוא ההבנה שאינכם יכולים לקבל החלטות חשובות באופן מושכל כאשר אתם לא רגועים. אם תעשו זאת, לא רק שתרבו בטעויות, אלא תעשו טעויות קריטיות שיגרמו לנזקים חמורים, הן במישור האישי והן במישור העסקי, מה שיוביל לפגיעה בביטחון העצמי, שלמעשה תלוי באמונה בעצמכם ובמסוגלות להתמודד עם סיכונים בהצלחה.

מכאן, תיכנסו אל לופ. כאשר תתעצבנו, ירד לכם הביטחון בקבלת ההחלטה, ואז תנסו לא להתעצבן – אבל בדרך מלאכותית שרק תגרום לכם להרגיש חוסר אונים. חוסר האונים יביא לייאוש, או להתחזקות העצבים (סטרס שיתפתח עקב המצב), ומשם הדרך לקבלת החלטות שגויה היא כמעט ובלתי נמנעת. לכן כדאי לחכות, להירגע ואז להחליט.

עבודה תחת לחץ

לפעמים הלחץ מתגבר ואנחנו פשוט חייבים להמשיך לעבוד

אז מה נכון לעשות?

אמצו לעצמכם מנהג לקבל החלטות חשובות רק אחרי שישנתם עליהן לילה לפחות, והבנתם מהי ההשפעה שיכולה להניע אתכם זמנית לכיוון מסויים. בצורה זו תימנעו ככל האפשר מהחלטות שגויות, גם אם לא תדעו שאתם תחת ההשפעה.

יישום של הגישה הזו, וההבנה של מנגנון ההשפעה המנטאלית שלנו, יוביל לעליה בביטחון העצמי שלכם, מכיוון שהוא בנוי ברובו מהאמונה שלנו בעצמנו – ביכולת לבצע משימות הקשורות להתמודדות בחיים בהצלחה.

הביטחון העצמי, וההרגלים הנכונים לחשוב על משהו לאורך זמן ולבחון אותו ממס' נקודות מבט, יגרמו לכם להיות מאומנים יותר בקבלת החלטות באופן נכון, ויפתחו אצלכם "תחושת בטן", שהיא אחד הדברים החשובים ביותר לאדם ככלל ולאנשי עסקים בפרט.

"תחושת הבטן" היא מנגנון החשיבה המהיר שקורה במוח עקב עיבוד מס' רב מדי של נתונים בכדי להכיל ולעבד בזמן מסויים במודע, ולכן אנו מקבלים משם תחושה כללית, של מה שהמוח שלנו הצליח לתמצת בעצמו באותו הרגע.

תחושת הבטן הזו היא אחד הכלים החשובים והעוצמתיים ביותר שתוכלו לפתח.

Sucess-in-business-online
תחושת הבטן היא אחד הכלים החשובים ביותר של בני אדם, יזמים ואנשי עסקים בפרט

מאחל לכם בהצלחה, ותהיו קשובים לעצמכם.

בברכה,

נאור שובל.

3 Responses

  1. אין שום ספק שהרגשות שלנו מנווטים אותנו, ומנגד המעשים שלנו משפיעים על רגשותינו. שימוש נכון בכלי זה יכול להועיל גם בתחום השיווקי וגם בכלל

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

על מנגנון הרגש ועבודה תחת לחץ. הבלוג של נאור שובל עוסק בשיווק יזמות ועסקים במדיה הדיגיטלית. מה עושים כשאנחנו בעבודה תחת לחץ? מהו לופ של עצבים ומה לזה ולצבא הגרמני? כנסו לקריאה נוספת!