וירוס חדש בפייסבוק – חשבתם שאתם בטוחים?

"מישהו תייג אותי בתגובה וירד לי קובץ למחשב" האם זה וירוס?

רק לאחרונה נחשפנו לעובדה שבפייסבוק ממש מצוטטים לשיחות הטלפון שלנו כדי לקבל נתונים שלפיהם יוצגו לנו פרסומות (פוסט כל כך בקרוב). העניין מעלה את השאלה: האם אנחנו בטוחים? האם הפרטיות שלנו בטוחה?

החל מהבוקר התרחשו מקרים רבים בהם גולשים ישראלים ברשת החברתית פייסבוק ראו שמישהו מחבריהם "הזכיר אותם בתגובה", או בעצם תייג אותם – באנגלית "Mentioned you in a Comment" ואכן מדובר בוירוס.

איך הוירוס בפייסבוק עובד?

ממקורות שונים עולה כי אכן מדובר בוירוס בצורת קובץ (קובץ מסוג ג'אווהסקריפט – Javascript) שיורד אוטומטית למחשב  ברגע שלוחצים על הנוטיפיקציה.

Capture-FB-virus

ברגע שהקובץ ירד למחשב או למכשיר הסלולרי שלכם הוירוס מחכה שתלחצו עליו, כשתעשו זאת הוא יפעל.

ממקורות שונים ברשת מספרים שכנראה ומדובר בוירוס שמצפין את פרטי המחשב או הסלולרי שלכם, ודורש תשלום כדי לשחרר את ההצפנה.

עובדה מעניינת נוספת היא שהוירוס פעיל במשך כמה שעות, ופייסבוק עדין לא הצליחו לעצור אותו.מה שמעלה את השאלה. האם הפרטיות שלנו בטוחה? האם פייסבוק ידעו לשמור עלינו בעתיד?

בעולם שבו הדיגיטל הופך לחלק בלתי נפרד מהלבוש שלנו, ובמקומות מסויימים גם מהביולוגיה שלנו (צ'יפים בתוך הגוף, לפניכם מצורף סרטון של אדם עם אנטנה המחוברת לראשו כאשר היא חלק מהגוף שלו), פרטיות ואבטחה הם צורך ראשוני ביותר.

מה עושים?

באינטרנט הציעו כל מני פתרונות – החל מזיהוי של כתובת ה – URL וכ'ו, אך מכיוון שהוירוס יורד לבד, ומכיוון שוירוסים שונים פועלים בדרכים שונות, אני אמליץ לכם פשוט לא לפתוח את הקובץ, להשתמש באנטי וירוס איכותי ומדי פעם להריץ בדיקה על המחשב.

חשוב להכיר צורות סטנדרטיות של "פישינג" ברשת, כדי לדעת להיזהר בפעמים הבאות ולזהות את הוירוס בעצמכם.

מה לעשות במידה והתקנתם את הוירוס (התוכנה)?

במידה והתקנתם את הוירוס, כבו את המחשב על ידי ניתוק הכבל מהחשמל או לחיצה ארוכה על כפתור הכיבוי, ולכו אל מומחה שיעזור לכם לסדר את המחשב. גם אם תמחקו את התוכנה היא תמשיך לרוץ ולהצפין את הנתונים שלכם.

הכי חשוב ללמוד ולהיזהר לפעמים הבאות – אמנם הוירוס הזה הוא יחסית עדין וקל לטיפול, אך תופעת הפישינג באינטרנט ממשיכה להימצא בסביבה ועלולה עוד לתפוס אתכם בסיבוב הבא.

חשוב לציין: המאמר הנו עדכון חדשותי בלבד ואין בכתוב להוות המלצה מקצועית או להחליף ייעוץ מקצועי. התייעצו עם מומחה מתאים. בהצלחה!

 

למידע נוסף:

מאתר וואלה – http://tech.walla.co.il/item/2973607

 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *